Saada vihje
Valaste matkaraja tagumine ots võtab jumet (0)
Trepp saab iga päevaga pikkust juurde.
PEETER LILLEVÄLI 

Valaste matkaraja Ontika-poolses otsas paigaldatakse metalltreppi, sel nädalal algas ka laudtee ehitus. 

 

Kuu aega tagasi alustas OÜ Nordpont Valaste matkaraja ehitamist Ontika-poolsesse otsa parkla rajamisega.

Nüüd on pisike parkla − ühele bussile ja kahele autole mõeldud − peaaegu valmis ja mõni päev tagasi jõuti tööjärjega kaldast randa viiva trepi ehitamiseni.

“Parklale tuleb veel tegelikult üks kiht killustikku peale tuua ja siis pinnata, aga seda teeme siis, kui siin muude töödega lõpetame − praegu sõidavad meie masinad peal ja võivad pinda kahjustada,” rääkis Nordponti projektijuht Maksim Sarajev.

102meetrisest trepist on paika pandud esialgu vähem kui pool, aga ettekujutuse, kuidas see välja nägema hakkab, juba saab. Samuti on juba paigas üks istumiskohaks mõeldud trepitasku, selliseid tuleb kokku neli.

“Üleval langeb trepp küllaltki järsult, allpool on laskumine laugem − reljeef on siin selline, ega me midagi muuda,” ütles Sarajev.

“Kui langus on 35 meetrit, siis trepiastmeid tuleb 175-180,” tegi fotograaf Peeter astmete kõrgust arvestades kiire arvutuse.

Poolikuna näeb trepp üsna ohtlik välja: astmetevahelistel mademetel veel võresid peal ei ole, samuti on käsipuudel puudu puidust pealsed ja vaheliistud. See kõik tuleb omal ajal ja küllap siis ei näe metalltrepp keset loodust enam ka nii kohatu välja. Vähemalt kestab metall kauem kui puit, mis ehk trepina nägusam oleks.

Selle nädala alguses jõudsid ka trepi ülejäänud metallosad kohale. Ja puitmaterjal, sest paralleelselt trepiga hakatakse ka laudteed ehitama. Kõigepealt jupike parklast trepini ja siis umbes 400 meetrit trepist edasi merekaldani.

Sarajevi sõnul on ehitajad natuke hädas kohalike inimestega, kes tahavad iga hinna eest alla pääseda: “Meil on küll üleval trepi ette keelavad märgid ja lindid pandud, aga need loobitakse lihtsalt laiali. Ja mõned inimesed ilmuvad trepi kõrvale hoopis altpoolt − ju nad siis lähevad kusagilt mujalt alla.”

Augustis teise otsa

Ontika-poolne trepp peaks juuli lõpuks valmis saama, laudteega läheb rohkem aega, see valmib augusti lõpuks.

Augustis tehakse töödega algust ka matkaraja Valaste-poolses otsas.

“Kõigepealt tuleb treppide vundamendid valada, seejärel vanad trepid ja vaateplatvorm demonteerida. Mõlema demontaaži jaoks tellime kraana, need tööd tuleb ühekorraga ära teha, sest juba üksnes suure kraana kohalesõit maksab neli-viis tuhat eurot,” rääkis Maksim Sarajev.

Plaani järgi peaks kraana nädal aega kohapeal olema, aga projektijuht usub, et saadakse lühema ajaga hakkama.

“Peame kiiremini saama, muidu läheb liiga kalliks.”

Kui kraana lõpetab, asutakse uusi treppe paigaldama. Ja siis treppidest edasi laudteed ehitama.

Kui joapoolses otsas alustatakse, pannakse platsile aed ette. Et uudishimutsejaid eemal hoida ja võimalikke õnnetusi ära hoida. Ja et tööriistad ja materjalid hommikuti ikka alles oleksid.

Tööriistad pandi pihta

Nädal tagasi reede õhtul panid töö lõpetanud mehed tööriistad, nagu ikka, aiaga piiratud alal asuvasse konteinerisse luku taha.

Laupäeva hommikul oli konteineri tabalukk lõhutud ja tööriistad kadunud.

“Kuus tööriista viidi ära, üks jäeti alles. Ja generaator. Võib-olla need ei mahtunud enam auto peale,” rääkis Maksim Sarajev. “Me ei saanud siia valvet peale nii kiiresti kui tahtsime, videokaamerad paigaldati alles järgmisel kolmapäeval.”

Kahjusumma on 4100 eurot.

“Enamik olid Hilti tööriistad. Need on kõik registreeritud, nii et müüa on neid väga keeruline. Ja kui mõni neist remonti viia, siis tuleb kindlasti välja, et tegemist on varastatud asjaga.”

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.